frontistirio

Τρίτη 26 Ιουνίου 2012

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2012: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ (επαναληπτικές εξετάσεις)

ΕΣΠΕΡΙΝΑ

Διδαγμνο κεμενο

Πλάτωνος Πολιτεία 514A–515Α

Μετ τατα δή, επον, πείκασον τοιούτ πάθει τν μετέραν φύσιν παιδείας τε πέρι κα παιδευσίας. δ γρ νθρώπους οον ν καταγεί οκήσει σπηλαιώδει, ναπεπταμένην πρς τ φς τν εσοδον χούσ μακρν παρ πν τ σπήλαιον, ν ταύτ κ παίδων ντας ν δεσμος κα τ σκέλη κα τος αχένας, στε μένειν τε ατος ες τε τ πρόσθεν μόνον ρν, κύκλ δ τς κεφαλς π το δεσμο δυνάτους περιάγειν, φς δ ατος πυρς νωθεν κα πόρρωθεν καόμενον πισθεν ατν, μεταξ δ το πυρς κα τν δεσμωτν πάνω δόν, παρ’ ν δ τειχίον παρκοδομημένον, σπερ τος θαυματοποιος πρ τν νθρώπων πρόκειται τ παραφράγματα, πρ ν τ θαύματα δεικνύασιν.
ρ, φη.
ρα τοίνυν παρ τοτο τ τειχίον φέροντας νθρώπους σκεύη τε παντοδαπ περέχοντα το τειχίου κα νδριάντας κα λλα ζα λίθινά τε κα ξύλινα κα παντοα εργασμένα, οον εκς τος μν φθεγγομένους, τος δ σιγντας τν παραφερόντων.
τοπον, φη, λέγεις εκόνα κα δεσμώτας τόπους.
μοίους μν, ν δ’ γώ.



Α1. Απ το παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετρδι σας τη μετάφραση του αποσπάσματος: «Μετ τατα δή ... τ θαύματα δεικνύασιν».

Μ ο ν δ ε ς 10

Β1. Να ερμηνεύσετε με βάση το κείμενο που σας δίνεται τους συμβολισμούς: πρς τ φς, ν δεσμος, νδριάντας.

Μονδες 15

Β2. Με ποιους εκφραστικούς τρόπους αισθητοποιείται η εικόνα του σπηλαίου και των δεσμωτών (μονάδες 8) και ποιος ο ρόλος του καθενός; (μονάδες 7)

Μονδες 15

Β3.Ποιες είναι, κατά τον Πλάτωνα, οι ενασχολήσεις των φυλάκων-αρχόντων (βασιλέων) μετά την ολοκλήρωση της αγωγής τους και ποια τα χαρακτηριστικά τους ως φιλοσόφων-βασιλέων;

Μονδες 10

Β4. Να βρείτε στο διδαγμένο κείμενο μία ετυμολογικά συγγενή λέξη, απλή ή σύνθετη, για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις της νέας ελληνικής:

γεωμετρία, σχήμα, ευφυής, υπόδημα, διένεξη, οπτασία, άξονας, διεργασία, πυρετός, δίφθογγος.

Μονάδες 10



Αδδακτο κεμενο

Ξενοφντος λληνικ Στ΄ ΙV, 6-7

μν δ Κλεόμβροτος τατα κούων παρωξύνετο πρς τ μάχην συνάπτειν. τν δ’ α Θηβαίων ο προεσττες λογίζοντο ς ε μ μαχοντο, ποστήσοιντο μν α περιοικίδες ατν πόλεις, ατο δ πολιορκήσοιντο· ε δ μ ξοι δμος Θηβαίων τπιτήδεια, τι κινδυνεύσοι κα πόλις ατος ναντία γενέσθαι. τε δ κα πεφευγότες πρόσθεν πολλο ατν λογίζοντο κρεττον εναι μαχομένους ποθνσκειν πάλιν φεύγειν. πρς δ τούτοις παρεθάρρυνε μέν τι ατος κα χρησμς λεγόμενος ς δέοι νταθα Λακεδαιμονίους ττηθναι νθα τ τν παρθένων ν μνμα, α λέγονται δι τ βιασθναι π Λακεδαιμονίων τινν ποκτεναι αυτάς.

Γ1. Να γράψετε στο τετρδι σας τη μετάφραση του παραπάνω κειμένου.

Μονδες 20

Γ2. Να γράψετε τους ζητούμενους τύπους για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:

παρωξύνετο : το α΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής του παρακειμένου στην ίδια φωνή
συνάπτειν : το β΄ ενικό πρόσωπο της προστακτικής του αορίστου στην ίδια φωνή
προεσττες : την ονομαστική ενικού στο θηλυκό γένος
πεφευγότες : το απαρέμφατο του αορίστου β΄ στην ίδια φωνή
πολλοί : τον ίδιο τύπο στον υπερθετικό βαθμό
κρεττον : τη δοτική πληθυντικού στο ίδιο γένος και στον ίδιο βαθμό
δέοι : το γ΄ ενικό πρόσωπο του παρατατικού
ττηθναι : το γ΄ ενικό πρόσωπο ευκτικής του ενεστώτα
μνμα : τη δοτική ενικού
αυτάς : τον ίδιο τύπο στο α΄ πρόσωπο.
Μονδες 10

Γ3.α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω λέξεων και φράσεων:
τατα, ατν (το δεύτερο στο κείμενο), μαχομένους, ποθνσκειν, πρς τούτοις, Λακεδαιμονίους.

(μονάδες 6)

Γ3.β. «ς ποστήσοιντο μν α περιοικίδες ατν πόλεις»: να χαρακτηρίσετε την παραπάνω πρόταση, να δικαιολογήσετε τον τρόπο εισαγωγής και εκφοράς της και να δηλώσετε τη συντακτική της λειτουργία.

(μονάδες 4)

Μονδες 10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου