frontistirio

Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2010

ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ "ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ" : ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ...

Το κείμενο του "Επιταφίου" του Περικλή, όπως το παραδίδει ο Θουκυδίδης, θεωρείται ως ένα από τα πιο αριστουργηματικά κείμενα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας και διδασκόταν για πολλά χρόνια στην γ΄ τάξη του Λυκείου στους μαθητές της τρίτης δέσμης παλιά και της θεωρητικής κατεύθυνσης αργότερα, για να γίνει μάθημα γενικής παιδείας τα τελευταία χρόνια για να διαπαιδαγωγήσει πολιτικά τους μικρούς μαθητές, τους μικρούς νεοέλληνες!!! Αυτό που συμβαίνει στα λύκεια - τουλάχιστον στα περισσότερα - είναι ότι το κείμενο δε διδάσκεται καθόλου ή διδάσκεται ελλιπώς!!! Απολαύστε το αρχαίο κείμενο και σύντομα και τη μετάφρασή του! Για όσους αγαπούν την πολιτική και θέλουν να νιώθουν και να είναι πραγματικά πολίτες μιας ευνομούμενης χώρας!!!

                                                           Θεόδωρος Αθ. Τομαράς
                                                             Φιλόλογος - Φροντιστής



[34] ῎Αρξομαι δὲ ἀπὸ τῶν προγόνων πρῶτον· δίκαιον γὰρ αὐτοῖς καὶ πρέπον δὲ ἅμα ἐν τῷ τοιῷδε τὴν τιμὴν ταύτην τῆς μνήμης δίδοσθαι. τὴν γὰρ χώραν οἱ αὐτοὶ αἰεὶ οἰκοῦντες διαδοχῇ τῶν ἐπιγιγνομένων μέχρι τοῦδε ἐλευθέραν δι' ἀρετὴν παρέδοσαν. καὶ ἐκεῖνοί τε ἄξιοι ἐπαίνου καὶ ἔτι μᾶλλον οἱ πατέρες ἡμῶν· κτησάμενοι γὰρ πρὸς οἷς ἐδέξαντο ὅσην ἔχομεν ἀρχὴν οὐκ ἀπόνως ἡμῖν τοῖς νῦν προσκατέλιπον. τὰ δὲ πλείω αὐτῆς αὐτοὶ ἡμεῖς οἵδε οἱ νῦν ἔτι ὄντες μάλιστα ἐν τῇ καθεστηκυίᾳ ἡλικίᾳ ἐπηυξήσαμεν καὶ τὴν πόλιν τοῖς πᾶσι παρεσκευάσαμεν καὶ ἐς πόλεμον καὶ ἐς εἰρήνην αὐταρκεστάτην. ὧν ἐγὼ τὰ μὲν κατὰ πολέμους ἔργα, οἷς ἕκαστα ἐκτήθη, ἢ εἴ τι αὐτοὶ ἢ οἱ πατέρες ἡμῶν βάρβαρον ἢ ῞Ελληνα πολέμιον ἐπιόντα προθύμως ἠμυνάμεθα, μακρηγορεῖν ἐν εἰδόσιν οὐ βουλόμενος ἐάσω· ἀπὸ δὲ οἵας τε ἐπιτηδεύσεως ἤλθομεν ἐπ' αὐτὰ καὶ μεθ' οἵας πολιτείας καὶ τρόπων ἐξ οἵων μεγάλα ἐγένετο, ταῦτα δηλώσας πρῶτον εἶμι καὶ ἐπὶ τὸν τῶνδε ἔπαινον, νομίζων ἐπί τε τῷ παρόντι οὐκ ἂν ἀπρεπῆ λεχθῆναι αὐτὰ καὶ τὸν πάντα ὅμιλον καὶ ἀστῶν καὶ ξένων ξύμφορον εἶναι ἐπακοῦσαι αὐτῶν. 


[35] Οἱ μὲν πολλοὶ τῶν ἐνθάδε ἤδη εἰρηκότων ἐπαινοῦσι τὸν προσθέντα τῷ νόμῳ τὸν λόγον τόνδε, ὡς καλὸν ἐπὶ τοῖς ἐκ τῶν πολέμων θαπτομένοις ἀγορεύεσθαι αὐτόν. ἐμοὶ δὲ ἀρκοῦν ἂν ἐδόκει εἶναι ἀνδρῶν ἀγαθῶν ἔργῳ γενομένων ἔργῳ καὶ δηλοῦσθαι τὰς τιμάς, οἷα καὶ νῦν περὶ τὸν τάφον τόνδε δημοσίᾳ παρασκευασθέντα ὁρᾶτε, καὶ μὴ ἐν ἑνὶ ἀνδρὶ πολλῶν ἀρετὰς κινδυνεύεσθαι εὖ τε καὶ χεῖρον εἰπόντι πιστευθῆναι. χαλεπὸν γὰρ τὸ μετρίως εἰπεῖν ἐν ᾧ μόλις καὶ ἡ δόκησις τῆς ἀληθείας βεβαιοῦται. ὅ τε γὰρ ξυνειδὼς καὶ εὔνους ἀκροατὴς τάχ' ἄν τι ἐνδεεστέρως πρὸς ἃ βούλεταί τε καὶ ἐπίσταται νομίσειε δηλοῦσθαι, ὅ τε ἄπειρος ἔστιν ἃ καὶ πλεονάζεσθαι, διὰ φθόνον, εἴ τι ὑπὲρ τὴν αὑτοῦ φύσιν ἀκούοι. μέχρι γὰρ τοῦδε ἀνεκτοὶ οἱ ἔπαινοί εἰσι περὶ ἑτέρων λεγόμενοι, ἐς ὅσον ἂν καὶ αὐτὸς ἕκαστος οἴηται ἱκανὸς εἶναι δρᾶσαί τι ὧν ἤκουσεν· τῷ δὲ ὑπερβάλλοντι αὐτῶν φθονοῦντες ἤδη καὶ ἀπιστοῦσιν. ἐπειδὴ δὲ τοῖς πάλαι οὕτως ἐδοκιμάσθη ταῦτα καλῶς ἔχειν, χρὴ καὶ ἐμὲ ἑπόμενον τῷ νόμῳ πειρᾶσθαι ὑμῶν τῆς ἑκάστου βουλήσεώς τε καὶ δόξης τυχεῖν ὡς ἐπὶ πλεῖστον.

[36]  

[37] Xρμεθα γρ πολιτείᾳ οζηλοστος τν πλας νμους, παρδειγμα δμλλον ατοὶ ὄντες τισνμιμομενοιτρους. καὶ ὄνομα μν διτμὴ ἐςλγουςλλ' ς πλεονας οκεν δημοκρατα κκληται· μτεστι δκατμν τος νμους πρς τὰ ἴδια διφορα πσι τὸ ἴσον, κατδτνξωσιν, ςκαστοςν τεδοκιμε, οκπμρους τπλονς τκοινὰ ἢ ἀπ' ρετς προτιμται, οδ' ακατπεναν, χων γτιγαθν δρσαι τν πλιν, ξιματοςφανείᾳ κεκλυται. λευθρως δττε πρς τκοινν πολιτεομεν καὶ ἐς τν πρςλλλους τν καθ' μρανπιτηδευμτωνποψαν, οδι' ργς τν πλας, εκαθ' δονν τι δρ, χοντες, οδὲ ἀζημους μν, λυπηρς δτῇ ὄψειχθηδνας προστιθμενοι. νεπαχθς δτὰ ἴδια προσομιλοντες τδημσια διδος μλιστα οπαρανομομεν, τν τε αεὶ ἐνρχῇ ὄντωνκροσει κατν νμων, καμλιστα ατνσοι τεπ' φελίᾳ τνδικουμνων κενται καὶ ὅσοιγραφοιντες ασχνηνμολογουμνην φρουσιν.

[38] Καμὴν κατῶν πόνων πλείστας ἀναπαύλας τγνώμῃ ἐπορισάμεθα, ἀγῶσι μέν γε καθυσίαις διετησίοις νομίζοντες, ἰδίαις δκατασκευαῖς εὐπρεπέσιν, ὧν καθ' ἡμέραν ἡ τέρψις τλυπηρὸν ἐκπλήσσει. ἐπεσέρχεται δδιμέγεθος τῆς πόλεως ἐκ πάσης γῆς τπάντα, καξυμβαίνει ἡμῖν μηδὲν οἰκειοτέρτῇ ἀπολαύσει ταὐτοῦ ἀγαθγιγνόμενα καρποῦσθαι ἢ καττῶν ἄλλων ἀνθρώπων.

[39] Διαφρομεν δκατας τν πολεμικν μελταις τνναντων τοσδε. τν τε γρ πλιν κοινν παρχομεν, καοκστιντε ξενηλασαιςπεργομν τιναμαθματοςθεματος, μκρυφθνν τις τν πολεμωνδνφεληθεη, πιστεοντες οτας παρασκευας τπλον καὶ ἀπταιςτῷ ἀφ' μν ατνς τὰ ἔργα εψχ· καὶ ἐν τας παιδεαις ομνπιπνῳ ἀσκσει εθς νοιντες τὸ ἀνδρεον μετρχονται, μες δὲ ἀνειμνως διαιτμενοι οδνσσονπτοςσοπαλες κινδνους χωρομεν. τεκμριον δ· οτε γρ Λακεδαιμνιοι καθ' αυτος, μεθ' πντων δὲ ἐς τν γνμν στρατεουσι, τν τε τν πλας ατοὶ ἐπελθντες οχαλεπςν τῇ ἀλλοτρίᾳ τος περτν οκεωνμυνομνους μαχμενοι τπλεω κρατομεν. θρόᾳ τε τδυνμειμν οδες πω πολμιοςντυχε διτν τοναυτικοτεμαπιμλειαν κατνν τγῇ ἐππολλὰ ἡμν ατνππεμψιν·ν δπου μορίῳ τινπροσμεξωσι, κρατσαντς ττιναςμν πντας αχοσινπεσθαι κανικηθντεςφ' πντωνσσσθαι. κατοι εἰ ῥᾳθυμίᾳ μλλονπνων μελτκαμμετνμων τπλοντρπωννδρεαςθλομεν κινδυνεειν, περιγγνεταιμν τος τε μλλουσινλγεινος μπροκμνειν, καὶ ἐς ατὰ ἐλθοσι μὴ ἀτολμοτρους τν αεμοχθοντων φανεσθαι, καὶ ἔν τε τοτοις τν πλινξαν εναι θαυμζεσθαι καὶ ἔτινλλοις.

[40] Φιλοκαλομν τε γρ μετ' ετελεας καφιλοσοφομεννευ μαλακας· πλοττεργου μλλον καιρῷ ἢ λγου κμπχρμεθα, κατπνεσθαι οχμολογεν τινασχρν, λλμδιαφεγεινργασχιον. νι τε τος ατος οκεωνμα καπολιτικνπιμλεια, καὶ ἑτροις πρςργα τετραμμνοις τπολιτικμὴ ἐνδες γνναι· μνοι γρ τν τε μηδν τνδε μετχοντα οκπργμονα, λλ' χρεον νομζομεν, καοατοὶ ἤτοι κρνομν γε ἢ ἐνθυμομεθαρθς τπργματα, οτος λγους τοςργοις βλβηνγομενοι, λλμπροδιδαχθναι μλλον λγπρτερον ἢ ἐπὶ ἃ δεῖ ἔργῳ ἐλθεν. διαφερντως γρ δκατδεχομενστε τολμν τε οατομλιστα καπερὶ ὧνπιχειρσομενκλογζεσθαι·τοςλλοιςμαθα μν θρσος, λογισμς δὲ ὄκνον φρει. κρτιστοι δ' ν τν ψυχν δικαως κριθεεν οττε δεινκαὶ ἡδα σαφστατα γιγνσκοντες καδιτατα μὴ ἀποτρεπμενοικ τν κινδνων. κατὰ ἐςρετννηντιμεθα τος πολλος· ογρ πσχοντες ε, λλδρντες κτμεθα τος φλους. βεβαιτερος δὲ ὁ δρσας τν χρινστεφειλομνην δι' ενοαςδδωκε σζειν·δὲ ἀντοφελωνμβλτερος, εδς οκς χριν, λλ' ςφελημα τνρετνποδσων. καμνοι οτοξυμφροντος μλλον λογισμῷ ἢ τςλευθερας τπιστῷ ἀδες τινὰ ὠφελομεν.

[41] Ξυνελν τε λγω τν τε πσαν πλιν τςΕλλδος παδευσιν εναι κακαθ' καστον δοκενν μοι τν ατννδρα παρ' μνππλεστ' ν εδη καμετχαρτων μλιστ' ν ετραπλως τσμα αταρκες παρχεσθαι. καὶ ὡς ολγωνν τπαρντι κμπος τδε μλλον ἢ ἔργωνστνλθεια, ατὴ ἡ δναμις τς πλεως, νπτνδε τν τρπωνκτησμεθα, σημανει. μνη γρ τν ννκος κρεσσωνς περανρχεται, καμνη οτε τπολεμίῳ ἐπελθντιγανκτησινχειφ' οων κακοπαθεοτε τῷ ὑπηκόῳ κατμεμψινς οχπ' ξωνρχεται. μετμεγλων δσημεων καοδτοιμρτυρν γε τν δναμιν παρασχμενοι τος τε νν κατοςπειτα θαυμασθησμεθα, καοδν προσδεμενοι οτεΟμρουπαιντου οτεστιςπεσι μν τατκα τρψει, τν δ' ργων τνπνοιαν ἡ ἀλθεια βλψει, λλπσαν μν θλασσαν καγνσβατν τῇ ἡμετρτλμκαταναγκσαντες γενσθαι, πανταχοδμνημεα κακν τε κγαθν ἀίδια ξυγκατοικσαντες. περτοιατης ον πλεως οδε τε γενναως δικαιοντες μὴ ἀφαιρεθναι ατν μαχμενοιτελετησαν, κατν λειπομνων πντα τινεκςθλεινπρ ατς κμνειν.

[42] Δι' δκαὶ ἐμκυνα τπερτς πλεως, διδασκαλαν τε ποιομενος μπερὶ ἴσουμν εναι τνγνα καος τνδε μηδνπρχειμοως, κατν ελογανμαφ' ος νν λγω φανερν σημεοις καθιστς. καερηται ατς τμγιστα·γρ τν πλινμνησα, ατνδε κατν τοινδερεταὶ ἐκσμησαν, καοκν πολλος τνΕλλνωνσρροποςσπερ τνδελγος τνργων φανεη. δοκεδμοι δηλοννδρςρετν πρτη τε μηνουσα κατελευταα βεβαιοσανν τνδε καταστροφ. καγρ τος τλλα χεροσι δκαιον τνς τος πολμουςπρ τς πατρδοςνδραγαθαν προτθεσθαι·γαθγρ κακνφανσαντες κοινς μλλονφλησαν ἢ ἐκ τνδωνβλαψαν. τνδε δοτε πλοτου τις τντιπλαυσιν προτιμσαςμαλακσθη οτε πεναςλπδι, ς κντι διαφυγν ατν πλουτσειεν, ναβολν τοδεινοῦ ἐποισατο· τν δτνναντων τιμωραν ποθεινοτραν ατν λαβντες κακινδνωνμα τνδε κλλιστον νομσαντεςβουλθησαν μετ' ατοτος μν τιμωρεσθαι, τν δὲ ἐφεσθαι, λπδι μν τὸ ἀφανς τοκατορθσεινπιτρψαντες, ργδπερτοῦ ἤδηρωμνου σφσιν ατοςξιοντες πεποιθναι, καὶ ἐν αττῷ ἀμνεσθαι καπαθεν μλλονγησμενοι [τ] νδντες σζεσθαι, τμν ασχρν τολγουφυγον, τδ' ργον τσματιπμειναν καδι' λαχστου καιροτχηςμακμτς δξης μλλοντοδουςπηλλγησαν.

[43] Καὶ οἵδε μὲν προσηκόντως τῇ πόλει τοιοίδε ἐγένοντο· τοὺς δὲ λοιποὺς χρὴ ἀσφαλεστέραν μὲν εὔχεσθαι, ἀτολμοτέραν δὲ μηδὲν ἀξιοῦν τὴν ἐς τοὺς πολεμίους διάνοιαν ἔχειν, σκοποῦντας μὴ λόγῳ μόνῳ τὴν ὠφελίαν, ἣν ἄν τις πρὸς οὐδὲν χεῖρον αὐτοὺς ὑμᾶς εἰδότας μηκύνοι, λέγων ὅσα ἐν τῷ τοὺς πολεμίους ἀμύνεσθαι ἀγαθὰ ἔνεστιν, ἀλλὰ μᾶλλον τὴν τῆς πόλεως δύναμιν καθ' ἡμέραν ἔργῳ θεωμένους καὶ ἐραστὰς γιγνομένους αὐτῆς, καὶ ὅταν ὑμῖν μεγάλη δόξῃ εἶναι, ἐνθυμουμένους ὅτι τολμῶντες καὶ γιγνώσκοντες τὰ δέοντα καὶ ἐν τοῖς ἔργοις αἰσχυνόμενοι ἄνδρες αὐτὰ ἐκτήσαντο, καὶ ὁπότε καὶ πείρᾳ του σφαλεῖεν, οὐκ οὖν καὶ τὴν πόλιν γε τῆς σφετέρας ἀρετῆς ἀξιοῦντες στερίσκειν, κάλλιστον δὲ ἔρανον αὐτῇ προϊέμενοι. κοινῇ γὰρ τὰ σώματα διδόντες ἰδίᾳ τὸν ἀγήρων ἔπαινον ἐλάμβανον καὶ τὸν τάφον ἐπισημότατον, οὐκ ἐν ᾧ κεῖνται μᾶλλον, ἀλλ' ἐν ᾧ ἡ δόξα αὐτῶν παρὰ τῷ ἐντυχόντι αἰεὶ καὶ λόγου καὶ ἔργου καιρῷ αἰείμνηστος καταλείπεται. ἀνδρῶν γὰρ ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος, καὶ οὐ στηλῶν μόνον ἐν τῇ οἰκείᾳ σημαίνει ἐπιγραφή, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ μὴ προσηκούσῃ ἄγραφος μνήμη παρ' ἑκάστῳ τῆς γνώμης μᾶλλον ἢ τοῦ ἔργου ἐνδιαιτᾶται. οὓς νῦν ὑμεῖς ζηλώσαντες καὶ τὸ εὔδαιμον τὸ ἐλεύθερον, τὸ δ' ἐλεύθερον τὸ εὔψυχον κρίναντες μὴ περιορᾶσθε τοὺς πολεμικοὺς κινδύνους. οὐ γὰρ οἱ κακοπραγοῦντες δικαιότερον ἀφειδοῖεν ἂν τοῦ βίου, οἷς ἐλπὶς οὐκ ἔστιν ἀγαθοῦ, ἀλλ' οἷς ἡ ἐναντία μεταβολὴ ἐν τῷ ζῆν ἔτι κινδυνεύεται καὶ ἐν οἷς μάλιστα μεγάλα τὰ διαφέροντα, ἤν τι πταίσωσιν. ἀλγεινοτέρα γὰρ ἀνδρί γε φρόνημα ἔχοντι ἡ μετὰ τοῦ [ἐν τῷ] μαλακισθῆναι κάκωσις ἢ ὁ μετὰ ῥώμης καὶ κοινῆς ἐλπίδος ἅμα γιγνόμενος ἀναίσθητος θάνατος. 

[44] Δι' περ κα τος τνδε νν τοκας, σοι πρεστε, οκ λοφρομαι μλλον παραμυθσομαι. ν πολυτρποις γρ ξυμφορας πστανται τραφντες· τ δ' ετυχς, ο ν τς επρεπεσττης λχωσιν, σπερ οδε μν νν, τελευτς, μες δ λπης, κα ος νευδαιμονσα τε βος μοως κα ντελευτσαι ξυνεμετρθη. χαλεπν μν ον οδα πεθειν ν, ν κα πολλκις ξετε πομνματα ν λλων ετυχαις, ας ποτ κα ατο γλλεσθε· κα λπη οχ ν ν τις μ πειρασμενος γαθν στερσκηται, λλ' ο ν θς γενμενος φαιρεθ. καρτερεν δ χρ κα λλων παδων λπδι, ος τι λικα τκνωσιν ποιεσθαι· δίᾳ τε γρ τν οκ ντων λθη ο πιγιγνμενο τισιν σονται, κα τ πλει διχθεν, κ τε το μ ρημοσθαι κα σφαλείᾳ, ξυνοσει· ο γρ οἷόν τε σον τι δκαιον βουλεεσθαι ο ν μ κα παδας κ το μοου παραβαλλμενοι κινδυνεωσιν. σοι δ' α παρηβκατε, τν τε πλονα κρδος ν ητυχετε βον γεσθε κα τνδε βραχν σεσθαι, κα τ τνδε εκλείᾳ κουφζεσθε. τ γρ φιλτιμον γρων μνον, κα οκ ν τ χρείῳ τς λικας τ κερδανειν, σπερ τινς φασι, μλλον τρπει, λλ τ τιμσθαι.   

[45]  Παισ δ' α σοι τνδε πρεστε δελφος ρ μγαν τν γνα (τν γρ οκ ντα πας εωθεν παινεν), κα μλις ν καθ' περβολν ρετς οχ μοοι, λλ' λγ χερους κριθετε. φθνος γρ τος ζσι πρς τ ντπαλον, τ δ μ μποδν νανταγωνστ ενοίᾳ τετμηται. ε δ με δε κα γυναικεας τι ρετς, σαι νν ν χηρείᾳ σονται, μνησθναι, βραχείᾳ παραινσει παν σημαν. τς τε γρ παρχοσης φσεως μ χεροσι γενσθαι μν μεγλη δξα κα ς ν π' λχιστον ρετς πρι ψγου ν τος ρσεσι κλος .

[46] Ερηται κα μο λγ κατ τν νμον σα εχον πρσφορα, κα ργ ο θαπτμενοι τ μν δη κεκσμηνται, τ δ ατν τος παδας τ π τοδε δημοσίᾳ πλις μχρι βης θρψει, φλιμον στφανον τοσδ τε κα τος λειπομνοις τν τοινδε γνων προτιθεσα· θλα γρ ος κεται ρετς μγιστα, τος δ κα νδρες ριστοι πολιτεουσιν. νν δ πολοφυρμενοι ν προσκει κστ πιτε.'

 [47] Τοισδε μν τφος γνετο ν τ χειμνι τοτ·

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου